Neįgaliems  Valstybinis Vilniaus Gaono žydų muziejus
Valstybės biudžetinė įstaiga, duomenys kaupiami ir saugomi VĮ „Registrų centras“
Įstaigos kodas 190757374
Naugarduko g. 10/2, LT 01309, Vilnius
Tel: (85) 231 2357
Faks: (85) 231 2358
El. paštas: muziejus@jmuseum.lt
A. s. : LT347044060001122261, AB SEB bankas
Nėra PVM mokėtojas
APIE MUZIEJŲ
DOKUMENTAI
KONTAKTAI :::
STRUKTŪROS SCHEMA
KONTAKTAI
DIREKTORIUS
SKYRIAI
PATALPŲ NUOMA
ISTORINIAI TYRIMAI
EKSPOZICIJOS
VEIKIANČIOS PARODOS
VIRTUALIOS PARODOS
KILNOJAMOS PARODOS
ŽYDŲ GELBĖTOJŲ CEREMONIJOS
EDUKACIJA
LEIDINIAI
Publikacijos internete
ĮVYKIŲ ARCHYVAS
NUORODOS
PARAMA
MUZIEJUS SOCIALINIUOSE TINKLUOSE
MŪSŲ PARTNERIAI
ŽŪVANČIŲJŲ GELBĖJIMO KRYŽIAUS ĮTEIKIMO CEREMONIJA

ŽYDŲ GELBĖTOJAI – DRĄSOS IR KILNUMO PAVYZDYS



Trečiadienis, rugsėjo 28 d. (Vilnius). Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė Žūvančiųjų gelbėjimo kryžiumi apdovanojo Lietuvos piliečius, kurie Antrojo pasaulinio karo metais, nepaisydami mirtino pavojaus sau ir savo šeimai, gelbėjo žydus nuo nacių genocido. Iš jų 44 asmenims valstybinis apdovanojimas suteiktas po mirties.

Ceremonijos pradžioje Prezidentė pakvietė susirinkusiuosius tylos minute pagerbti buvusio Izraelio Prezidento, Nobelio Taikos premijos laureato ir netoli Vilniaus gimusio litvako Shimono Pereso atminimą.

„Šiandien praradome žmogų, kuris yra brangus pasaulio taikai, visai žmonijai ir Lietuvai. Šį rugsėjį išlydime jau antrą litvaką. Ką tik atsisveikinome su profesoriumi Leonidu Donskiu“, – sakė Prezidentė.

Šalies vadovė pabrėžė, kad tragiškoje Antrojo pasaulinio karo istorijoje žydų gelbėtojai, gelbėję gyvybes visoje Lietuvoje, yra ryškus šviesos spindulys.

„Visos gelbėjimo istorijos sukrečia. Jos liudija apie žmonių gebėjimą pasiaukoti. Dėl kito žmogaus, dėl svetimos šeimos vaiko – kaip dėl savo. Rizikuoti viskuo, kas pačiam be galo svarbu ir brangu“, – sakė Prezidentė.

Pasak Lietuvos vadovės, gyvenime beveik visada esama pasirinkimo. Jo būta ir tomis Antrojo pasaulinio karo dienomis.

„Tie drąsūs vyrai ir moterys galėjo nerizikuoti. Išlikti saugūs – tyliai stebėti arba iš viso apsimesti, kad nepastebi ir negirdi, kas vyksta aplinkui. Tačiau gelbėtojai matė tik vieną įmanomą kelią – atverti savo namų duris, pasidalinti pastoge, duonos kąsniu, širdies šiluma. Ir visa tai – žiauriausiomis karo aplinkybėmis. Aukščiau jų iškeliant žmogiškumą, užuojautą ne žodžiu, o veiksmu“, – pabrėžė Prezidentė.

Prezidentė palinkėjo visiems Lietuvos žmonėms didžiuotis žydų gelbėtojų dvasios kilnumu, drąsa ir saugoti jų tylių žygdarbių atminimą.

Šiemet rugsėjį minimos 75-osios Holokausto metinės. Visoje Lietuvoje įvyko atminties maršai, kuriais pagerbtas nacių okupacijos metais žiauriai išžudytų žydų atminimas. Antrojo pasaulinio karo metais Lietuvoje nužudyta 195 000 žydų.

Prezidentės spaudos tarnyba



PREZIDENTĖ ĮTEIKIA ŽŪVANČIŲJŲ GELBĖJIMO KRYŽIUS

Juzės ir Stasio Adomavičių apdovanojimus priėmė
anūkai Aldona Pikelienė ir Česlovas Adomavičius

Savo ir sutuoktinio Stasio Agentavičiaus bei tėvelių Stefanijos ir
Alfonso Jakimavičių apdovanojimus priėmė Sabina Agentavičienė

   
Savo senelės Petronėlės Aukštakienės apdovanojimą
priėmė Tomas Aukštakis ir jo šeimos nariai
Katerinos ir Benedikto Bagdanavičių apdovanojimus
priėmė duktė Aldona Jankūnienė ir sūnus Ramutis Bagdanavičius
   
Jonas ir  Kazimieras Balčiūnai priėmė senelių
Kazimiero ir Kazimieros Balčiūnų apdovanojimus
Adelės Blažaitienės apdovanojimą
priėmė anūkės Rima ir Lina Jūratė Švėgždaitės
 
 
 
 
Antano ir Stefanijos Gravrogkų apdovanojimus
priėmė anūkas Anton von Gravrock
Genovaitės Grubinskienės apdovanojimą
priėmė sūnus Voldemaras Grubinskas


 
Romo ir Elzės Jievaltų apdovanojimus
priėmė sūnus Antanas Jievaltas
Aurelija Skarbaliūtė priėmė savo senelių Barboros ir Prano Kriskų
ir motinos Zuzanos Skarbalienės apdovanojimą
   



 
Česlovas Lazdauskas priėmė savo tėvų Antano ir
Monikos Lazdauskų apdovanojimą
Zita Ivanauskienė priėmė savo motinos
Valentinos Eugenijos Liutikienės (Blažaitytės) apdovanojimą


 
Elona Ruzgienė priėmė savo motinos Mildos Emilijos Markonienės
ir senelės Malvinos Valeikienės apdovanojimą
Eimontas ir Eugenijus Mitkai priėmė
savo motinos Leokadijos Mitkienės apdovanojimą


 


Julijos ir Antano Pikčiūnų apdovanojimus priėmė
duktė
Albina Konstantinavičienė ir sūnus Antanas Pikčiūnas 
 Jono ir Teodoros Poliakų apdovanojimus priėmė
sūnūs Adolfas ir Jonas


 


Gražinos Ramūnienės (Gedmantaitės) apdovanojimą
priėmė duktė Aistė Ramūnaitė
Janinos Stružanovskos apdovanojimą
priėmė duktė Hanna Balsienė


 


Helenos Talkevičiūtės apdovanojimą
priėmė sūnėnas Steponas Tolkevičius
Juozo ir Marcelės Zaveckų apdovanojimus
priėmė duktė Ona Kraujalienė (kairėje)

Remdamiesi autentiškais išsigelbėjusių žmonių liudijimais, pristatome asmenis, kurių kilnus poelgis įvertintas Lietuvos valstybiniu apdovanojimu – Žūvančiųjų gelbėjimo kryžiumi. Apdovanojimo ceremonijos bukletas „Gyvenimą dovanojusios širdys“

 

Lietuvos žydų bendruomenės pirmininkės  Fainos Kukliansky kalba

Lietuvos žydų bendruomenė, prieš keletą dienų paminėjusi Holokausto aukų atminimo dieną, Paneriuose pagerbusi kruvino baimėmis ir manipuliacijomis varomo mechanizmo aukas neturi teisės pamiršti ir nepamirš tų, be gailesčio pakėlusiusių ranką prieš savo kaimynus, vyrus, vaikus, moteris, senelius. Pakėlusių ranką prieš savo gydytojus, amatininkus, mokslininkus, nešusius į Lietuvą civilizacijos deglą, taikiai šimtmečiais gyvenusius kartu. 

Tačiau daugiau nei 800 Lietuvos piliečių išdrįso pasipriešinti neapykantos sistemai, pačiomis nepalankiausiomis sąlygomis turėjo valios patvirtinti savo žmoniškumą. Lietuviai turi teisę žinoti vardus savo tautiečių, kurių žmogiškosios vertybės, leidžia juos vadinti puikiausiais savo tautos ambasadoriais, geriausiais advokatais. Dauguma žydų gelbėtojų buvo paprasti valstiečiai spaudžiami kasdienių rūpesčių ir vargų, tačiau būtent juos galime vadinti didžiaisiais sielos, valios ir moralės aristokratais ir iškiliausiais savo laiko filosofais, kurie savo didvyrišku poelgiu paneigė įsišaknijusias neapykantos tezes, suteikdami gyvenimo viltį tiems, kurie buvo pasmerkti mirčiai. 

Beveik kasmet nušviečiamos naujos pavardės tų, kurie įveikė Didįjį Antrojo pasaulinio karo išbandymą humanizmui, vieninteliai, neišsižadėdami pamatinių vertybių, nepralaimėję šio ideologijų ir tautų karo.

Šie vardai ir jų istorijos turėtų būti įrašomi į vadovėlius, šiais vardais turi būti vadinamos gatvės, skverai ir mokyklos, jiems statomi paminklai.

Lietuvos žydų bendruomenės dėkingumas gelbėtojams neįšsemiamas, o gelbėtojų žygdarbis neišmatuojamas.  Tačiau per 26 metus Paminklo Teisuoliams Vilniuje išmaldauti vis dar nepavyko. Neturime ir žydų istorijos ir kultūros muziejaus, kuris apimtų Lietuvos žydų gyvenimą prieš, per ir po Holokausto, kuris įamžintų Teisuolių atminimą. 

Tikimės, kad atminimo ženklu, skirtu Lietuvos žydų gelbėtojams bus papuošta ne tik viena iš viešųjų sostinės erdvių, bet ir amžinasis Teisuolių paminklas bus saugomas kiekvieno lietuvio atmintyje.

 

Valstybinio Vilniaus Gaono žydų muziejaus direktoriaus Marko Zingerio kalba

Tema žmogaus, kuris ištiesia ranką žūstančiajam ar vargstančiajam, žmogaus, kuris gelbėja kitą žmogų, netekusį pastogės ir šeimos, mus pasiekia nuo Senojo Testamento laikų.

Ši didi tradicija tampa naujai aktuali dabartinio pasaulio karų ir nelemčių akivaizdoje.

Nenauja kartoti, kad tie, kurie gelbėjo žydus nuo nacių Lietuvoje ir Europoje, atliko didžiulės moralinės reikšmės veiksmą. Gelbėtojai Lietuvoje rizikavo daugiau, čia bausmės buvo žiauresnės negu už tuos pat veiksmus III Reicho okupuotoje Vakarų Europoje. Kaip žinome, jie rizikavo savo ir šeimos gyvybe ir gerove ir tai darė, nešiodami, tarkime, iš vienkiemio persekiojamiesiems maistą naktimis į bunkerį miške, kai name gyveno vokiečių kareiviai, arba slėpdami namuose žydų vaikus netgi slapta nuo sutuoktinio. Tai vyko brutalių žudynių, antisemitinės agitacijos, kurtinančios savo mastu ir besikreipiančios į tamsiausius visuomenės instinktus fone. Vilniaus krašte, net už ketinimą padėti žydams, kaupiant namie maisto atsargas, kaip liudija lenkų istorikai, galėjai būti nubaustas mirtimi. Taigi, šie poelgiai turi būti nagrinėjami sociologiniu, psichologiniu, moraliniu požiūriu, kad jais galėtų vis efektyviau naudotis mūsų švietimo sistema.

Taigi, jiems formalios pastraipos Lietuvos istorijos vadovėliuose neužteks. Kiekvienas apsisprendimas gelbėti – unikali istorija. Jeigu mes pražiūrėsime konkrečias aplinkybes, kuriomis priimamas sprendimas išgelbėti gyvybę, mes atstumsime nepaprastus, įtikinamus pavyzdžius, kuriuos mums siūlo mūsų pačių istorija.

Kaip visi žinome, tai, kad apdovanojimus jau kelintus metus iš eilės priima palikuoniai, liudija liūdnoką faktą. Nelieka pačių to veiklaus ir pasiaukojančio humanizmo herojų ir liudininkų.

Norėčiau pacituoti šviesaus atminimo (keista ir nejauku tarti šiuos žodžius) Leonido Donskio mintį iš pratarmės Holokaustą išgyvenusiųjų fotoalbumui, sukurtam fotomenininko Antano Sutkaus, kurį šiomis dienomis žydų muziejus pristatė Londone: „Pasitraukus paskutiniams Holokaustą išgyvenusiems žmonėms, mums teks susidurti su sunkiu išmėginimu – kaip mąstyti apie tai, kas neišmąstoma, ir kaip kalbėti apie tai, kas neiškalbama.“

Šitie, sunkiai išmąstomi ir iškalbami Holokausto Lietuvoje liudijimai, laipsniškai, nusėda videotekose, knygų ir dokumentų saugyklose.

Tačiau kad ir kaip gerai būtų parašyta knyga, pastatytas filmas ar nutašyta skulptūra – viskas atsiremia į švietėjo žodį. Tai visados kūrybingas iššūkis švietimo sistemai. Gelbėtojų žygdarbis turi būti įamžintas taip, kad jis ne tik neišblėstų po dienos kitos, ne tik veiktų pavienius skaitytojus ar klausytojus, ar net amžininkų minias, o laikui bėgant, atsiskleistų ateities kartoms vis naujomis prasmėmis.

Tai klausimas apie įtvirtinimą humanizmo, kurį šiais laikais į Rytus ir Vakarus nuo mūsų bando išklibinti visokio plauko populistai, demagogai ir autokratai. Jungtinėse Amerikos Valstijose, tarkime, gelbėtojų nebuvo, nes nebuvo nacių okupacijos, bet Hjustono muziejuje Teksase yra eksponuojamos gelbėtojų valtys iš Danijos.

Taigi, Gelbėtojų tema yra pasaulinė tema.

Lietuvoje pradėti žymėti Gelbėtojų namai. Manau, tikslinga būtų tęsti darbą šia linkme su municipalitetais visoje šalyje.

Linkiu kultūrininkams, švietėjams, menininkams, filosofams, visiems humanitarams kuo giliau ir plačiau pasinaudoti mūsų istorijos paveldo siūlomomis galimybėmis, turtinant lietuviškąjį humanizmą.

 

Guodos Litvaitienės kalba, skirta jos motinos Esfiros Gutmanaitės gelbėtojams

Kai šiemet ėjome Molėtų žydų atminimui pagerbti skirtame „Atminties marše“  buvusi istorijos mokytoja daug nuveikusi, kad Lietuvos mokyklose būtų kalbama apie holokaustą, paklausė, ar mano sūnus žino apie tai, kas karo metais vyko Lietuvoje.

Mano 30-metis sūnus apie holokaustą žino kur kas daugiau nei aš jo amžiaus.  Mes augom skirtingais laikais.  Jam nebereikia nieko pasakoti. Aš užaugau   labai mažai, o tiksliau, beveik nieko nežinodama apie tragediją ištikusią Lietuvos žydus.  Taip, aš žinojau, kad mano mama  slapstėsi lietuvių namuose. Jos tėvai visa karą  praleido  miškuose, kur, kai galėdavo, mama nešdavo jiems maisto.

Kai mama mirė, man buvo vos 12.  Matyt, saugodama mano  vaikystę, mama niekada nepasakojo apie tai, ką patyrė karo metais. O gal nenorėdama vėl ir vėl pergyventi tuos siaubingus ketverius metus. Apie tai niekada  nekalbėjo ir mane užauginęs tėtis. Ir  giminės, išsibarstę po pasaulį.

Mama buvo jauniausia iš  aštuonių vaikų, ji vienintelė ir buvo Giedraičiuose su tėvais, kai parsidėjo karas.  Visi kiti broliai ir seserys jau buvo išvykę iš Lietuvos, kas mokytis, kas darbo   ieškoti.

Kai prasidėjo karas, mamai buvo 17 metų. Ją  savo namuose priglaudė, paslėpė  draugė Milda. Dabar aš jau žinau, kad tai buvo Milda Valeikaitė. Paslėpė, net nepasakiusi seneliams, su kuriai tuo metu gyveno. Tačiau atvažiavus mamai  Malvinai Valeikienei teko pasakyti, į  kokį pavojų stumia šeimą, norėdama padėti savo draugei. Kurį laiką  mama buvo slepiama legendinės tarpukario mokytojos, Giedraičių progimnazijos direktorės Malvinos Valeikienės namuose.

Prasidėjus kratoms ir žydų žudynėms, bijodamos, kad kas nors gali įduoti, Malvina Valeikienė ir jos dukra Milda paprašė  Mato Valeikos pusbrolio Antano Jaroševičiaus, žinomo šiuose kraštuose dailininko pagalbos. Esfira Gutmanaitė Karklynės vienkiemyje pas Jaroševičius buvo slepiama iki 1943 metų rudens. Kartais  mamai tekdavo slėptis avilyje, kurių Antanas Jaroševičius turėjo ne vieną dešimtį.

Iškilus pavojui būti demaskuotiems, Jaroševičiai surado mamai  slėptuvę Dudėnų kaime.

Malvina Valeikienė, kiek įmanydama, padėjo ir miške besislapstantiems mano seneliams. Senelis karo pabaigoje susirgo ir mirė, tačiau močiutė išgyveno.

Dabar aš jau  žinau šią istoriją.  Ją iš fragmentų padėjo surinkti Vilniaus Gaono žydų muziejaus darbuotoja Danutė Selčinskaja. Ji surado ir Mildos Valeikaitės dukrą ponią Eloną Ruzgienę.

Visada, kai kalbama apie holokaustą prisimenu vieną kažkieno pasakytą mintį: “sušaudyti šimtus žydų užtekdavo kelių dešimčių  baltaraiščių. Išgelbėti vieną žydą ar žydaitę  prireikdavo ne vienos dešimties lietuvių”.

Išgelbėti vieną žydaitę Esfirą Gutmanaitė prireikė Mildos Valeikaitės, Malvinos Valeikienės, Antano ir  Marcelės Jaroševičių, jų sūnaus Algirdo  ir dar  ne vieno lietuvio pagalbos. Lietuvių, kurie  gelbėdami rizikavo savo, savo artimųjų gyvybėmis.  Tikiu, kad mama ne kartą dėkojo savo draugei Mildai ir  jos mamai, Antanui Jaroševičiui ir jo žmonai. Šiandien aš čia galiu dar kartą padėkoti už  mamos išgelbėjimą,  už tai, kad  esu aš, mano sūnus.  Gaila, kad ne asmeniškai. Gaila, kad po mirties.

Ačiū.

Parengė Danutė Selčinskaja
Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos nuotraukos / Robertas Dačkus

Informacija atnaujinta: 12/12/2016
Informacija
2017.01.30

KAINORAŠTIS

***

 

Dėl ekskursijų ir edukacinių užsiėmimų muziejaus padaliniuose  prašome susisiekti iš anksto: tel.  tel. 8 663 53322,  
el. p. muziejus@jmuseum.lt

***
Tolerancijos centro darbo laikas:
pirmadienį – ketvirtadienį 10–18 val.,
penktadienį 10–16 val.,
šeštadienį nedirbame,
sekmadienį 10–16 val.

***

Holokausto ekspozicijos darbo laikas:
pirmadienį–ketvirtadienį 9–17 val.,
penktadienį 9–16
val.,
šeštadienį nedirbame,
sekmadienį 10–16
val.

Edukacinė programa Holokausto ekspozicijoje 
(Pamėnkalnio g. 12)

Programa skirta 7–12 klasėms
Edukacinės programos
kaina
1,00 € mokiniui
Informacija ir rezervavimas:
tel. (8 5) 212 7083,

el. paštas
jewishmuseum@jmuseum.lt

 ***

Panerių memorialas:
Nuo spalio iki gegužės mėn. muziejus atidaromas pagal pageidavimą
Pirmadienį nedirbame,

antradienį–sekmadienį 9–17 val.

***

Jei norite užsakyti ekskursiją Panerių memoriale,
susisiekite tel. +370 699 90 384 arba elektroniniu paštu mantas.siksnianas@jmuseum.lt
likus bent dienai iki planuojamos ekskursijos

***
Kviečiame aplankyti nuolatines ekspozicijas Tolerancijos centre:

Išsigelbėjęs Lietuvos žydų vaikas pasakoja apie Šoa

Žydų gyvenimas Lietuvoje

Dingęs pasaulis

 Sunaikinto litvakiškojo pasaulio ženklai
Gerardo Bagdonavičiaus kūryboje

***

VVGŽM bibliotekos darbo laikas:
I – 11-15 val.
III – 11-15 val.
V – 11 – 15 val.
II ir IV skaitytojai neaptarnaujami.
Tel. (8 5) 261 3128,
+370 652 70179

***

DU PROCENTUS PAJAMŲ MOKESČIO SKIRKITE MUZIEJUI
Skirkite 2 proc. pajamų mokesčio Valstybinio Vilniaus Gaono žydų muziejui ir taip paremkite jo veiklą.
Daugiau informacijos

 


 

 


 

 

© Penki Kontinentai 2006. Visos teisės saugomos.